Ezechiël 23:32-33 | 8 november 2023

Wat een vreselijk Bijbelgedeelte. Dat héle hoofdstuk is echt heel erg naar. Het gaat over twee zussen die hoereren … en wel op zo’n vreselijke manier dat God Zijn ziel moest losrukken van hen (vers 18) … De twee vrouwen zijn ‘stinkgoden’ (vers 30) achterna gegaan. Ze hebben zelfs hun eigen kinderen geslacht.

Ik kon deze beker in de serie van “Bekers in de Bijbel” niet overslaan. Het is overduidelijk een beker: “De beker van uw zus zult u drinken… die diepe, wijde beker, u zult belachelijk en bespot worden! Het is een beker van verwoesting en woestenij. U zult hem drinken, leegdrinken…” Het is een akelig lot wat de zussen hier overkomt door het drinken van de beker.

Het hoofdstuk eindigt met oorlog scenario’s …. het doet me denken aan wat we gezien hebben op het journaal in oktober 2023, toen de beelden van de terroristische aanslagen in Israël de wereld in gingen. Vreselijk! Wat hebben we ons misselijk en ontzet gevoeld bij het zien van de beelden. Hoe kan zoiets nou toch mogelijk zijn? Waarom doen mensen elkaar zulke vreselijk dingen aan? En zulke verhalen staan ook gewoon in onze Bijbel!

Misselijkmakend. Tegelijk laat het ook zien dat de Bijbel haar ogen niet gesloten heeft. Zij weet wel degelijk hoe ellendig de mensheid soms met elkaar omgaat. De Bijbel windt er ook geen doekjes om. We kunnen niet zeggen dat Gods woord naïef is of de ogen sluit voor welke afgrijselijke tonelen zich afspelen op de wereld.

Maar liever lezen we deze teksten niet.

Zo’n beker willen wij ook niet drinken!!

Oké, laten we dit Bijbelstuk eens van iets dichterbij bekijken. Door de gruwelijke taferelen heen, lezen we dat het hier gaat om twee steden. Samaria en Jeruzalem- lange tijd is Israel gesplitst in twee delen. Het gaat dus niet om vrouwen, voor de duidelijkheid. Het gaat hier om een hele bevolkingsgroep die absoluut, heel bewust, tégen God kiest en vóór de onreinheid. Die ervoor kiest om afgoden op een hoge plaats te zetten en hun leven daar zelfs voor te geven.

God Zelf is zó verbonden met Israel. Het is het volk van Zijn verbond! Israël is het volk via wie Hij het reddingsplan voltooien wil. EN hier zegt Hij zelfs dat Zijn ziel niet langer verbonden kan zijn met Zijn geliefde! Dát is erg. En dat was ook niet te voorkomen. Want in Gods nabijheid kan geen onreinheid overeind blijven staan. Het hele volk zou sterven, wat hier in feite eigenlijk ook – bijna – gebeurd. Van God los… goddeloos, loos, leegheid. Hij is er niet meer om ze te beschermen. Hij kan ze niet meer bereiken, Hij moet ze ontwijken om een volledig sterven te voorkomen. Hij is Heilig en zelfs elke kleine schaduw van onreinheid kan Zijn nabijheid niet aan.

Het is ontzettend dreigend wat er boven het hoofd hangt van deze twee steden. EN uiteindelijk is het Israel van toen, ook verloren gegaan. In ballingschap genomen. Mishandeld en tot slaaf gemaakt…

Zo’n beker willen wij niet drinken.

Jezus ook niet. Ook de inhoud van déze beker was het, waarvan Hij smeekte, “Vader, laat deze toch aan Mij voorbij gaan”. Hij zweet erbij, bloeddruppels op de aarde. De eerste bloeddruppels van Zijn lijdensweg. Want Hij drinkt deze beker. Hij wél. Tot op de bodem leeg.

Jezus dronk de beker. Waardoor onze onreinheid ons niet meer laat sterven in Gods nabijheid. Jezus offer heeft de goddeloosheid in ons leven teniet gedaan. Zijn lijden… dat Hij de bittere beker heeft leeggedronken tot de laatste druppel… dat is niet te bevatten. We kunnen met onze gedachten niet bevatten hoe groot het universum is. En elke dag worden er talrijke nieuwe ontdekkingen gedaan in die enorme oneindige ruimte. Miljarden lichtjaren gróót is het… al die sterren en planeten, de snelheid van het draaien en rondtollen van de miljarden zonnestelsels… het is niet te bevatten. Je hoofd gaat zelf rondtollen als je er enigszins een voorstelling van probeert te maken.

Precies zo – en wellicht nog wel een fractie meer – precies zo onvoorstelbaar wonderlijk is het, dat Jezus de bittere beker tot Zich nam voor jou en voor mij. Het is niet te bevatten.

Creatieve verwerking in boekje

Een bittere beker om te drinken. Ik gebruikte een servet met twee glazen- met witte gesso schilderde ik de tweede weg, kijk maar goed! En ik gebruikte een ander servet met herfstbloemen om op de witte achtergrond wat beweging te krijgen. De beker is bitter… gevuld met het kruis, wat uiteindelijk door Jezus Zelf wordt gedronken.

Sjabloon

Om verder over na te denken en te praten…

  • Dit zijn niet persé bemoedigende teksten uit de Bijbel. Wat doen Bijbelgedeeltes als deze, met jou?
  • Zijn dit niet de Bijbelteksten, die ons bang kunnen maken voor God? Ben jij bang voor God? En als dat zo is; waaróm ben je bang voor Hem?
  • De inhoud van deze beker is afschuwelijk. Jezus dronk deze beker leeg. Wat zegt dát voor jou? (EN wat zegt dat over Gods liefde voor jou?!)
  • Ontzetting…. zijn er situaties in jouw leven nu, die jou ontzetten? Die jou van slag maken?
  • Creatief idee erbij: Teken een wijnglas of een beker en schrijf de bitterheid er in op. Wetende dat Jezus deze zware lasten echt gedragen heeft. Of schrijf de bittere dingen ook op losse papiertjes en plak ze er later in op …

0 reacties

Geef een reactie

Pin It on Pinterest

Share This